ABD'den İsrail'e Kısıtlama: Netanyahu Panik İçinde
İsrail Kanal 13'ün haberine göre, ABD Başkanı Trump'ın İsrail'e Lübnan'daki hareket özgürlüğünü kısıtlayan mesajlar gönderdiği, Netanyahu'nun ise bu duruma tepki gösterdiği belirtildi.

İsrail'in Lübnan'daki operasyonel hareket kabiliyetine ilişkin ABD'den kısıtlayıcı bir mesaj geldiği iddia edildi. İsrail Kanal 13 televizyonunun üst düzey bir yetkilinin açıklamalarına dayandırdığı haberde, ABD Başkanı Donald Trump'ın İsrail'e, Lübnan'da hareket etme yetkisinin sona erdiğine dair bir uyarıda bulunduğu öne sürüldü. Bu durumun, Başbakan Binyamin Netanyahu'nun İsrail güçlerinin güney Lübnan'da tam hareket özgürlüğüne sahip olduğu yönündeki açıklamalarına rağmen gerçekleştiği belirtildi.
ABD'nin Kısıtlamaları Genişliyor
ABD'nin İsrail'e yönelik kısıtlamalarının sadece Lübnan ile sınırlı kalmadığı, birçok farklı cephede genişlediği ifade edildi. İsrailli siyasetçilerin de orduya Lübnan'daki operasyonlar konusunda direktifler verdiği aktarıldı. Bu direktifler doğrultusunda, "Sarı Hat" olarak adlandırılan bölge içinde hareket serbestisi tanınırken, başkent Beyrut ve Sur gibi daha uzak bölgelerde operasyon yapılması yasaklandı. Bu gelişmeler, İsrail'in bölgedeki askeri stratejilerine yönelik uluslararası baskının arttığı şeklinde yorumlandı.
Gazze'de Hamas'a Karşı Operasyon Tartışmaları
Öte yandan, İsrail'in Gazze Şeridi'ndeki faaliyetlerine ilişkin de gelişmeler yaşandığı belirtildi. İsrail Genelkurmay Başkanı Eyal Zamir'in, Gazze'deki durumu değerlendirmek üzere üst düzey komutanlarla bir toplantı gerçekleştirdiği bildirildi. Toplantının ana gündem maddesinin "Hamas'ın artan gücü" olduğu ve Hamas'ı silahsızlandırmayı hedefleyen geniş çaplı bir askeri operasyonun fizibilitesinin masaya yatırıldığı kaydedildi. Ancak toplantıya katılanların, ABD Başkanı Trump'ın Gazze'de geniş çaplı bir operasyona karşı çıkabileceği ve Hamas'ın silahsızlandırılması konusunda esneklik gösterebileceği yönündeki endişelerini dile getirdiği aktarıldı.
ABD'den Yeni İzleme Mekanizması
Bu gelişmelerin ortasında, ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM) tarafından Lübnan'daki ateşkes durumunu ve çatışmaları izlemek üzere yeni bir mekanizma başlatıldığı duyuruldu. İsmi açıklanmayan bir ABD'li yetkili, CENTCOM'un Lübnan'daki şiddetin sona ermesi amacıyla böyle bir izleme mekanizması kurduğunu belirtti. Bu adımın, ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio'nun İsrail Başbakanı Netanyahu ve Lübnan Cumhurbaşkanı Joseph Avn ile yaptığı telefon görüşmelerinin ardından geldiği kaydedildi. Yetkili, bu mekanizmanın İsrail ve Lübnan arasında barış ve güvenlik için bir yol bulunmasına yardımcı olacağını ifade etti.
Netanyahu'nun Tepkisi ve Diplomatik Girişimler
İsrail'de yayın yapan Kanal 12 televizyonunun haberine göre, Başbakan Netanyahu, ABD'nin kurduğu yeni mekanizma karşısında "panik içinde" olduğunu ve İsrail'in bu süreçte dışlandığını düşündüğünü belirtti. Haberde, Netanyahu'nun bu durum üzerine diplomatik girişimler başlattığı ve söz konusu yeni mekanizmanın, ABD yönetiminin 2024 yılında Lübnan, İsrail, ABD, Fransa ve Birleşmiş Milletler'in yer aldığı yapının yerini aldığı bilgisi paylaşıldı. Ayrıca, ABD ile İran arasında İsviçre'de yapılan görüşmelerde, Lübnan'daki ateşkesin denetlenmesi için ABD, İran, Lübnan, Katar ve Pakistan'dan oluşacak bir mekanizma kurulması kararının alındığı da belirtildi.



